משפחה בשיא הכושר: איך מנהלים אורח חיים בריא משפחתי?

אחת המשימות המאתגרות בימינו בעידן השפע היא לשמור על אורח חיים בריא במשפחה. כשאנחנו מדברים על אורח חיים בריא, הכוונה היא כמובן לתזונה בריאה ומטיבה עם הגוף, לפעילות גופנית סדירה, לשינה מסודרת, וגם למצב רוח טוב ורגוע. אז איך עושים את זה? עם מה מתחילים? על מה להקפיד? ומה קורה כשנוצרת התנגדות?

לפני הכל – הדוגמא האישית

ילדים מגיעים לעולם עם אפס מסקנות, דעות וחוויות, והלימוד שלהם מגיע דרך החיקוי שלנו המבוגרים. אז לפני שאנחנו מנסים לחנך את הילד שספורט זה חשוב או שאכילת פירות וירקות הם מטיבים עם הבריאות, חשוב שנאמין בכך בעצמינו ונעשה את המקסימום כדי להראות להם שאנחנו נהנים מאימון יומי, ולהדגים באופן אישי לכל המשפחה שאנחנו דוגלים באורח חיים בריא. אם תתחילו את הבוקר באימון ושייק פירות, שאר המשפחה תתחנך שזו התמונה הנכונה והרצויה, ולכן, אם תתעוררו מאוחר, תרבצו מול הטלוויזיה ותאכלו ממתקים, תהיו בטוחים שגם מי שמסביבכם יעשה זאת, וזה יהיה מובן מאליו. לא נוכל לבוא בדרישות לאחרים כל עוד אנחנו לא עושים את אותם הדברים שאנחנו דורשים מאחרים, אז לפני הכל – הוו דוגמא אישית בכל מה שקשור לאורח חיים בריא. התעוררו מוקדם, היו אנרגטיים, התאמנו ליד הילדים, הציעו להם מהמנות הבריאות שאתם מכינים לעצמכם.

הנגישו את הבריאות

כשאנחנו ניגשים למטבח כדי לאכול או לנשנש משהו קטן, נפתח את המקרר או את הארון, ונקבל השראה לפי מה שנראה שם. והמסקנה לכך, היא שעדיף שנמלא את הבית במאכלים בריאים ומועילים על פני ממתקים ומאכלים שיפגעו בבריאות שלנו. ככל שיהיו לנו פחות גירויים בבית, ככה קרוב לוודאי שנאכל בריא יותר. אז מה קונים ואיפה מניחים? מלאו את הבית בירקות ופירות, קטניות, דגנים, אגוזים ופירות יבשים. שחררו מהבית את הממתקים והמאכלים והמעובדים, ומומלץ להניח את הפירות מחוץ למקרר, שיהיו נגישים, שטופים ומוכנים לאכילה.



תכננו מראש

תכנון מראש של תפריט יומי ושבועי, יעזור כל המשפחה לשמור על אורח חיים בריא. ישנן משפחות שמעידות כי מה שעוזר להם לשמור על הבריאות וגם למנוע חיכוכים בבוקר של מה נמרח על הכריך לבית הספר, זו טבלה שבועית ובה מצויין מה אוכלים בכל יום ובכל ארוחה. הנגישו את המזון הבריא גם לעבודה ולבית הספר. הוסיפו לכל ארוחה ירקות טריים חתוכים ופירות חתוכים לנשנושים בין הארוחות. מבוגר וילד שמקבל את כל הויטמינים והמינרלים שהוא זקוק להם, נוטה להימשך למאכלים בריאים יותר כי לא חסר לו דבר בגוף.

התאמנו יחד

מצאו זמן משותף לתנועה כמשפחה בנוסף לחוגים ולספורט של כל אחד בנפרד. פעילות ספורטיבית משותפת מעודדת אורח חיים בריא ומחברת בין בני הבית. פעילויות שניתן לעשות ביחד: הליכה או ריצה משותפת בטבע, רכיבה על אופניים, טיפוס, החלקה על סקייטבורד או גלגיליות, או כל אימון ביתי משותף שניתן לעשות יחד עם מאמן, בעמוד הפייסבוק של הרבלייף או ביו טיוב.

הרגילו ללכת ברגל

השתדלו ללכת ברגל לכל מקום שניתן, בין אם זה לעבודה, לבית הספר, לחוגים או לקניות. הליכה משפרת סיבולת לב ריאה ומעודדת תנועה. חשוב להרגיל ילדים קטנים ללכת ברגל מגיל קטן כדי לסגל את ההרגל הבריא לכל החיים. במקום לנסוע, פשוט לכו. אל תתעצלו לעשות זאת בעצמכם ועם הילדים , על אף שמאוד מפתה להסיע, העדיפו תמיד להשתמש ברגליים.

כשמגיעה התנגדות – אל תילחמו 

אנחנו לא יכולים להכריח את בן הזוג או את הילדים שלנו לבצע פעילות גופנית או לאכול סלט/מזון בריאות אחר. אנחנו רק יכולים להסביר כמה שזה חשוב ומטיב לבריאות, לעשות את זה בעצמינו ולהנגיש את אורח החיים הבריא. במקום להילחם, תנו את החופש לבחור לבד, אבל זכרו להוות דוגמא ולא להכניס הביתה מאכלים מזיקים. אל תשכחו, מלחמה לא תעזור פה, אלא ששמחה, אהבה ושלום הם הכרחיים לבריאות.

שינה איכותית

הקפידו בבית על שעות שינה מסודרות ושעות קימה קבועות. הדבר עוזר לסדר יום, ריכוז, משפיע על משקל תקין ובריאות תקינה. ילדים ומבוגרים זקוקים לשינה איכותית קבועה, כאשר ילדים זקוקים למינימום 9 שעות שינה ומבוגרים בין 6-8 שעות, שמרו באדיקות על שעות אלו.

צמצמו זמן מסך

ככל שאנחנו יותר קרובים למסך, אנחנו יותר רחוקים מהבריאות. מול המסך, אנחנו פחות פעילים פיזית, חשופים יותר לכאבי גוף שונים ולמחלות. קבעו זמנים מיוחדים לשהות מול המסך וזמנים מוגדרים לפעילות, משחק, עבודה וזמן משפחה משותף.




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
13-05-2021
מלחץ להרפייה: 10 טיפים שיעזרו לכם להירגע
תזונה
09-05-2021
25 טיפים קטנים וחשובים למי ששומר על חיטוב בחג שבועות
מתכונים
04-05-2021
עוגת ריקוטה ופירות יער
תזונה
03-05-2021
ילדים במשקל תקין: 8 דרכים לגרום לילדים לחיות בריא יותר
תזונה
29-04-2021
מה הבעיה בדיאטות ואיך אפשר לרדת במשקל בלעדיהן?
מתכונים
27-04-2021
מתכון להכנת שייק תות שוקולד
ספורט
22-04-2021
10 דברים שאתם חייבים לדעת על אימונים בגיל השלישי
ספורט
19-04-2021
19 דרכים להעלות את המוטיבציה לאימונים