שוברים מיתוסים על מתיחות

אנחנו מחפשים את האימונים הכי שווים, מחטבים, מחזקים וטרנדיים, אבל הרבה אנשים לא מקדישים מספיק זמן למתוח את השרירים. מתי יש למתוח את השרירים בצורה סטטית ומתי בצורה דינמית? האם באמת חייבים למתוח את השרירים לפני ריצה ואם מותחים היטב אז השרירים לא יתפסו ביום למחרת? קבלו סדר במתיחות.

מאת: שרון ינובסקי קפלן – מאמנת כושר וריצה, אמא ל-3 בנים, מרתוניסטית ועיתונאית.


1. חובה למתוח את השרירים לפני ריצה – לא בדיוק. הרבה אנשים מקדישים זמן למתיחות לפני ריצה בשביל להכין את הגוף אל הריצה, כאשר מה שאנחנו בעצם רוצים לפני ריצה זה דווקא לחמם את הגוף דרך הליכה מהירה או ריצה קלה. אם כבר מותחים – מומלץ לבצע הליכה מהירה או ריצה קלה ואז לבצע מתיחות דינמיות. פחות מומלץ לבצע מתיחות סטטיות לפני הריצה, אותם תשמרו דווקא לאחרי הריצה כשהשריר התקצר וזקוק להארכה.



2. אם תמתחו לא תתפסו – יש נטייה לחשוב שה-5 דקות שלאחר האימון יעזרו לנו להתעורר בבוקר ללא שרירים תפוסים אבל זה יעזור. תפקיד המתיחות הוא להאריך את השריר, לאזן בין אורך, כוח ומתח השריר ולשפר את טווחי התנועה שלנו. גורמים שונים משפיעים על תחושת השרירים התפוסים, כאשר שרירים תפוסים שלאחר אימון עצים נובע מקרע בסיבי בשריר, דבר חיובי שקורה במידה הנכונה בדרך לבניית השריר מחדש. מתיחות עשויות לגרום לנו להרגיש מעט יותר טוב, אך לא למנוע את השרירים התפוסים.



3. צריך לסבול כשנמתחים – לא נכון. מתיחה נכונה לא נמדדת בתחושת כאב אלא בדיוק להיפך. כשאנחנו חשים בכאב בזמן המתיחה, זה סימן שהגענו למתיחת יתר, מה שעלול לגרום לקרע ופציעה. חשוב למתוח את השרירים לאט ובעדינות, להקשיב לגוף ולא לסבול בדרך. דבר נוסף שחשוב לעשות, זה לשלב את הנשימה תוך כדי המתיחה ולהרפות את השרירים בזמן הוצאת האוויר.

4. מספיק לנו למתוח אחרי אימון – מכירים את זה שהשקעתם באימון במשך שעה ואז מתחתם כמה דקות וזהו כדי לצאת לידי חובה? כדי להאריך את השריר באמת ולקבל תוצאה טובה, עליכם לבצע אימון שלם של מתיחות כמו יוגה, אימון מתיחות או פילאטיס. אימונים מהסוג הזה יתרמו לגמישות, אורך השריר וטווחי תנועה תקינים שימנעו כאבי שלד ופציעות.



5. לא משנה איך מותחים, העיקר למתוח – יש חוקיות גם בעולם המתיחות, כמו למשל שלא מומלץ למתוח את השרירים על גוף "קר". בין אם אתם מתאמנים במכון כושר סגור או באוויר הפתוח בקיץ או בחורף, יש לבצע חימום דינמי שיכין את הגוף למתיחות בהדרגה. מתיחות עצימות מדי כשהגוף קר ובמיוחד בחורף – מסוכנות מאוד ועלולות לגרום לפציעות. בנוסף, יש זמן מסוים שכדאי לשהות בכל מתיחה כדי שתהיה יעילה, אז השקיעו במתיחות שלכם לאחר אימון כשהגוף חם וגם באימון מתיחות נפרד.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
05-12-2019
האביזרים שיעזרו לכם להתחטב באימונים - קבלו את רשימת המכולת של אביזרי הכושר שכל מתאמן חייב שיהיה לו בבית כדי שיוכל להתחטב בזמנו החופשי ובנוחיות.
מתכונים
03-12-2019
מתכון להכנת שייק מלון תפוח
ספורט
01-12-2019
איך לשמור על כושר גם בגיל הזהב. לא משנה בני כמה אתם או כמה אתם פעילים עכשיו, הדרכים הבאות יכולות לעזור לכם לשמור על כושר ולהרגיש בריאים וצעירים יותר. 
טיפוח
28-11-2019
אפשר לעזור לעור שלכם להיראות צעיר יותר - הטיפים הבאים יעזרו לכם לשמור על מראה של עור צעיר ורענן. 
מתכונים
26-11-2019
מתכון להכנת קערת שייק ירוק מתוק
תזונה
21-11-2019
מחקרים קבעו כי צפייה ממושכת בטלוויזיה גורמת להשמנה. ריכזנו עבורכם 10 טיפים שיעזרו להפוך את הצפייה שלכם מול המסכים לבריאה יותר.
מתכונים
19-11-2019
מתכון להכנת מרק אפונה ומנטה מהיר הכנה
מתכונים
12-11-2019
מתכון להכנת שייק לילה חם בניחוח קינמון