המדריך לפסח בריא: איך נשמור על הבריאות בחג החירות?

מדי שנה אנחנו מבטיחים לעצמינו: השנה לא נשמין בחג, השנה נשמור על הבריאות, השנה נקפיד, ובפועל? זה לא תמיד ככה. האוכל טעים מדי, מפתה יותר לשבת עם המשפחה והחברים מאשר להתאמן, והנה עובר לו עוד חג פלוס כמה קילוגרמים של מצות ופינוקים. אז איך נמנע מזה השנה ונצלח את החג הזה בבריאות ובלי רגשות אשם? קבלו 10 טיפים שיעזרו לכם לתכנן את החג הזה בריאותית:

  1. מתחילים בתזונה בריאה כבר לפני החג – אנחנו רוצים להכין את הגוף לתזונה בריאה וקלה. לצמצם את הקיבה ולהרגיל את הגוף לכמויות קטנות יותר ובריאות יותר. במקום לזלול חטיפים, נעדיף לאכול סלט בינוני, במקום לאכול סיר קינואה, נרצה לאכול מנה מדודה של כמה כפות קינואה. חשוב גם לאכול מנות שהן בריאות וגם לשמור על גודל מנות מדודות. יש חשיבות רבה להכנה של הגוף שלנו כשבוע לפני החג כי ככל שגודל הקיבה שלנו יהיה גדול יותר, כך נאכל יותר לאורך החג. חשוב לזכור שהקיבה שלנו היא כמו כל שריר, אבל כזה שמגדילים בקלות, ויותר קשה להקטין.
  2. לא מגיעים רעבים לערב החג – כמה דובר על העניין הזה, הרי אוכלים כל כך הרבה בערב החג, לא עדיף לנו לחסוך את הקלוריות שלפני ופשוט לא לאכול? אז נכון שלא כדאי לאכול הרבה בליל הסדר וכך גם לגבי החג השני ולאורך כל ארוחות החג, אך נסו להימנע מהלגיע מורעבים לשולחן החג. אכלו משהו קטן ובריא, ואל תגיעו ממש על בטן ריקה.
  3. התחילו בירקות – הגענו לאוכל ומתחילים להעמיס את הצלחת. מה תלקטו קודם? מומלץ לחכות שניה עם הפחמימות והחלבונים ולהכין לעצמכם צלחת עם סלטים בריאים ושפע של ירקות טריים. הירקות יעזרו לכם למלא את הקיבה במזון בריא עתיר ויטמינים ומינרלים, ישביעו ויעזרו לכם להגיע למנה הבאה בלי להתנפל עליה, שזה לא פחות חשוב.
  4. מתארגנים על משהו בריא – בין אם אתם המארחים ובין אם אתם מתארחים, תדאגו לעצמכם מראש עם מאכלים בריאים ומזינים. אל תסמכו על המארחים והמתארחים והיו אלו שמביאים את הסלט והירקות הבריאים, אלו שמבשלים ללא שמן וסוכר. אל תשכחו להכין משהו שאם תגיעו למצב שלא תמצאו משהו טעים ובריא לאכול, תהיה לכם האופציה שלכם.
  5. כן למצות אבל בריאות – בדיוק כמו שיש לנו אפשרות לבחור איזה לחם נקנה ביומיום, היום יש גם שפע של אפשרויות בחירה בכל מה שקשור למצות. במקום לבחור במצות הרגילות, חפשו את המצות עם הקמחים המלאים, קמח שיפון או כוסמין ונסו לא להרבות בצריכתן ולזכור שהן מכילות יותר קלוריות מלחם.
  6. במקום לספור קלוריות, סופרים מה נכנס לפה – אין ספק שבחג החירות, אנחנו בהחלט נותנים הרבה חירות למה שנכנס אלינו לפה, אבל חשוב לזכור לשים לעצמינו גבול ולהיות במודעות למה שנכנס לגוף שלנו. בחרו באוכל נקי ובריא על פני מזון עתיר סוכר או מעובד. יש חשיבות גדולה למה נכנס לפה. מאכלים בריאים כמו פירות וירקות, מתעכלים מהר יותר, נספגים טוב יותר וגורמים לנו להרגיש טוב יותר.
  7. בוחרים בשתייה חכמה – אל תבזבזו קלוריות מיותרות וסוכר מיותר על משקאות ממותקים. שתו מים והפרידו את השתייה מהארוחות. הקפידו על שתייה מספקת של מים של 8-10 כוסות מים ביום.
  8. מקזזים בחכמה – אכלתם יותר מדי בערב החג? בארוחת החג שאחרי? קזזו ביום שאחרי. יש לנו הזדמנות לתפוס את עצמינו למחרת ולמנוע את ההשמנה. בכל פעם שאנחנו אוכלים יותר ולא מקזזים אפילו במקצת, אנחנו מוסיפים עוד קצת למעגל ההשמנה. בחרו בבריאות לפני הכל ואם הפרזתם, זה לא נורא, כל עוד זוכרים לאכול קצת פחות, לוותר על עוד קינוח, להרבות בפירות, ירקות ושתיית מים.
  9. אכלו עם הקיבה ולא עם העיניים – כמה פעמים אנחנו אוכלים יותר כי יש הרבה שפע? כי מתחשק לנו גם מהבשר הזה וגם מהדגים וגם מהאורז הזה והשני ומכל התוספות והסלטים ולטעום מכל הקינוחים? כולנו אוהבים לאכול עם העיניים ולכן עלינו להיות ערים לכך ולהתנהל בהתאם. כלומר – רגע לפני שמתחילים לאכול, להסתכל על כל מה שמציע השולחן ולבחור במזון שאתם רוצים לאכול ושגם יעזור לכם להרגיש טוב. אפשר לטעום מכל דבר אבל לזכור שלשאר יש כבר את אותו הטעם אז לא להפריז באכילה. הקשיבו לקיבה, היא מדברת, ובמיוחד כשמספיק לה.
  10. ספורט וכמה שיותר – הדרך הכי טובה להרגיש טוב לאחר ארוחות החג היא להרבות בפעילות גופנית, גם אירובית וגם אנאירובית. מעבר לאימונים שחשוב להוסיף בכל הזדמנות, הוסיפו גם טיולים רגליים, הציעו להיות לעזר במטבח, היו פעילים עם הילדים ככל שניתן וחפשו להיות כמה שיותר בתנועה וכמה שפחות בישיבה.


כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
08-04-2021
מתכון להכנת שייק בננה קינמון
תזונה
04-04-2021
8 דברים שאתם חייבים להכניס לשייק שלכם
ספורט
01-04-2021
לא רק באימון: איך לשרוף יותר קלוריות ולשמור על הבריאות לאורך כל היום?
תזונה
29-03-2021
הארוחה האחרונה: מה לאכול לארוחת ערב ומה לא?
טיפוח
18-03-2021
המדריך השינה המלא
מתכונים
16-03-2021
חצאי אבוקדו עם סלסת עגבניות ופטה
ספורט
15-03-2021
אותו אימון יותר שריפת קלוריות - ככה תגרמו לאימון שלכם לעבוד יותר באביב הקרוב.
תזונה
11-03-2021
מידע חשוב על תזונה ללא גלוטן: האם היא באמת בריאה יותר?