איך לשלוט באכילה רגשית

הגיע הזמן ללמוד לזהות אכילה רגשית ולהתחיל לשלוט בה. כל הטיפים וההסברים

נסו לעשות דיאטה, כשאתם לא באמת אוכלים רק כדי להשביע את הרעב. דיאטה כזו נידונה לכישלון עוד לפני שהיא התחילה. אורח החיים המודרני מביא איתו לחץ והתמודדות עם שלל רגשות, ורבים פונים לאוכל, כדי לנסות להרגיע את הלחץ או כדי להתמודד עם רגשות כמו כעס, בדידות, שיעמום ועצב. אוכל, כמובן, לא באמת יעזור לכם להתמודד עם הרגשות האלה, ואתם סתם עלולים להרגיש אחר כך רגשות אשמה ואכזבה מעצמכם.

הכתבה הבאה תעזור לכם להתחיל לזהות אכילה שנובעת מתוך לחץ או רגש וללמוד איך אפשר לשלוט בהרגלי אכילה כאלה.

  • מה זו אכילה רגשית
    אכילה רגשית היא שימוש באוכל כדי לגרום לעצמכם להרגיש טוב יותר או כדי להרגיע צורך רגשי מסוים. לרדת על מיכל גלידה רק כי אתם קצת עצובים, להזמין פיצה כי אתם מרגישים בודדים או משועממים או לעצור להמבורגר ברשת המזון המהיר הקרובה לביתכם בדרך מהעבודה, רק כי אתם חייבים לשחרר קצת את כל הלחץ שהצטבר – כל אלה נחשבים לאכילה רגשית. קורה לכולנו שאנחנו פונים לאוכל מדי פעם, כדי לתת לעצמנו פרס או כפיצוי על משהו שקרה. אבל כשהאוכל הופך למנגנון ההתמודדות העיקרי עם בעיות, נכנסת לתמונה האכילה הרגשית. אכילה באותו רגע אולי באמת תעזור לכם להרגיש טוב יותר, אבל הרגשות שעוררו אותה עדיין קיימים אצלכם, הם רק הושתקו לזמן קצר. בסיום האוכל תחזרו להרגיש אותם, בתוספת של אכזבה מעצמכם על הקלוריות המיותרות שהעמסתם. לא משנה כמה רע אתם מרגישים, זכרו שאכילה לא תשפר את המצב. יש שלל דרכים אחרות, בריאות הרבה יותר, שיכולות לעזור לכם לגרום לשינוי חיובי אמיתי.


  • למה קשה לנו לשלוט באכילה רגשית
    אכילה רגשית נעשית פעמים רבות מתוך חוסר מודעות. אנחנו חושבים שאנחנו אוכלים כי אנחנו צריכים לאכול, גם אם אנחנו לא באמת רעבים. אנחנו לא מודעים לתחושת הרעב האמיתית ומבלבלים את הרגשות השונים עם תחושת רעב. אכילה רגשית היא בעצם אכילה לא מודעת. כשהצלחת שלפניכם מלאה, ואתם מכריזים שאתם שבעים, אבל בכל זאת ממשיכים לנשנש, רק כי עדיין יש אוכל על הצלחת, אתם אוכלים מתוך חוסר מודעות.אכילה רגשית נוגעת גם במקומות דומים להתמכרויות שונות, כמו התמכרות לסמים למשל. אנחנו אוכלים כי מיכל הגלידה הוא הדבר הטוב היחיד שמצפה לנו בסוף יום ארוך ומתיש. הסוכר יכול לפעול על המוח שלנו כמעט כמו שסמים פועלים עליו. הוא מרגיע אותנו וגורם לנו להרגשה טובה (רגעית, יש לזכור). התגברות על הרגל של אכילה רגשית יכולה להיות קשה כמעט כמו התגברות על התמכרות לסיגריות.


  • רעב או אכילה רגשית?
    רוצים לבדוק אם אתם אוכלים מתוך רעב אמיתי או שזו אכילה רגשית? כשאתם בספק, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות – האם אני באמת רעב עכשיו? האם אני עצובה, משועממת, לחוצה או כועסת? האם אני נוטה לאכול יותר מדי? האם אוכל עוזר לי להרגיש בטוח יותר? האם אני מרגישה שאני לא לגמרי מצליחה לשלוט בעצמי כשיש לידי אוכל?אם התשובות לשאלות האלה גורמות לכם להבין שאתם אוכלים גם כשאתם לא באמת רעבים, ושגורמים אחרים חוץ מרעב שולטים באכילה שלכם, סיכוי גדול שזו אכן אכילה רגשית. ההבנה שאתם לא לגמרי מודעים למה שאתם אוכלים ולאיך שאתם אוכלים היא התחלה מצוינת, שיכולה לעזור לכם להגיע לשליטה מלאה ולאכילה מודעת.
  • שולטים באכילה רגשית
    כדי לשלוט באכילה רגשית, אתם צריכים קודם כל להכיר ברגשות שלכם. זה בסדר להרגיש עצובים, כועסים או לחוצים. רגשות כאלה הם לגיטימיים וטבעיים בעולם הלחוץ שאנחנו חיים בו. במקום לנסות להרגיע אותם מיד, נסו להקשיב להם ולהבין ממה הם נובעים באמת. הוסיפו לחיים שלכם מימד חיובי, גם אם מדובר בדברים קטנים. פנו זמן לאמבט קצף, לבשו בגדים נוחים, הכניסו למים פרי, כדי להעניק להם טעם.אל תגיעו למצב של רעב קיצוני – רעב כזה עלול רק לגרום לכם לאכילה לא מודעת. ודאו שיש לכם בתיק תמיד חטיף בריא, שאפשר לנשנש במידת הצורך בין הארוחות. זה יכול להיות ירק, אגוזים או חטיף חלבון של הרבלייף, שמעניק לגוף אנרגיה ועוזר לשלוט ברעב. למדו להכיר את הגורמים לאכילה רגשית אצלכם ומצאו ולהם פתרונות אחרים. אם אתם יודעים, למשל, שבדידות גורמת לכם לאכול, התקשרו לחבר כשאתם מרגישים בודדים. צרו לעצמכם דרכים נוספות להרגיש מלאים רגשית ודאגו שבמקרר ובמזווה שלכם יהיה אוכל בריא ולא חטיפים מעובדים מלאי שמן וסוכר. עם קצת עבודה עצמית, תוכלו להגיע למודעות מלאה לרגשות שלכם וללמוד לאכול מתוך מודעות ולא מתוך רגש.



כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
מתכונים
12-11-2019
מתכון להכנת שייק לילה חם בניחוח קינמון
ספורט
10-11-2019
באמצעות שיפור שיווי המשקל תוכלו להפחית את הסיכוי לפציעות, משום שתוכלו לשלוט בגופכם באופן טוב יותר.
טיפוח
07-11-2019
אז איך פוגע הלחץ במראה שלנו ואיך אפשר לנסות להרגיע את עצמנו.
ספורט
04-11-2019
העידן הנוכחי לא רק לנו מוטיבציה להתאמן, הוא גם דורש מאיתנו להתלבש בהתאם לאימון שלנו.
תזונה
13-10-2019
עם קצת תכנון ומוטיבציה תוכלו לשמור על המשקל בתקופת החגים, והגוף שלכם יודה לכם
תזונה
10-10-2019
ארוחת מנגל היא דרך מהנה במיוחד להכנת אוכל בסוכות, אך לא בריאה במיוחד. כך תוכלו ליהנות מארוחה בריאה יותר ועדיין טעימה מאוד
ספורט
06-10-2019
אז איך מתחילים ללמוד ומה בדיוק צריך? הכנו עבורכם 5 טיפים להתגלגלות מוצלחת.
ספורט
03-10-2019
השנה נהיה חטובים: איך נוציא את זה לפועל השנה באמת?