בעיות נפוצות במערכת העיכול ודרכים למנוע אותן

בעיות במערכת העיכול כמו עצירות, גזים או צרבת הן נפוצות הרבה יותר ממה שנדמה לכם. אם גם אתם סובלים מבעיות כאלה, לרוב שינויים פשוטים באורח החיים יכולים לעזור לכם להיפטר מהן

לפעמים מביך אותנו לדבר על הבעיות במערכת העיכול שלנו. גזים, עצירות, שלשולים – כולם נחשבים לנושאי שיחה שקצת פחות מתאימים סביב שולחן השבת. אבל למען האמת, מערכת העיכול שלנו מעסיקה אותנו הרבה ביומיום, מאיתותים כמו "אני רעב" ועד "אולי כדאי לפתוח כפתור במכנסיים". למרות ההתעסקות היומיומית הזאת סביב מערכת העיכול, לא תמיד אנחנו מכניסים לגוף שלנו מה שטוב עבורה. אנחנו אוכלים יותר מדי או מהר מדי, אנחנו מדלגים על ארוחה ואז אוכלים הרבה יותר מדי בארוחה הבאה או שאנחנו לא אוכלים מספיק סיבים תזונתיים. לא פלא, אם ככה, שהיא גומלת לנו בגזים או בצרבת, נכון? המזל הוא, שעם קצת תשומת לב למה שאתם אוכלים ולדרך בה אתם אוכלים, תוכלו לפתור את רוב הבעיות הנפוצות במערכת העיכול.

  • גזים

תשמחו לשמוע שגזים הם חלק טבעי ממערכת העיכול שלנו. רוב האנשים משחררים גז כ-20-15 פעמים ביממה. גזים מתרחשים כשאוויר שנמצא בדרכי העיכול משתחרר דרך הפה או דרך פי הטבעת. הגזים האלה נוצרים כשאנחנו בולעים אוויר, למשל כשאוכלים או שותים. גזים הם גם תוצר לוואי של פירוק של מזונות מסוימים, וחלקנו עלולים להיות רגישים יותר למזונות מסוימים, שיגרמו לגוף שלנו לייצר יותר גזים. מזונות שיוצרים גזים כוללים, בין השאר, שעועית, כרוב, כרובית, בצל, עדשים, חיטה ומוצרי חלב.

כדי למנוע גזים, נסו להימנע ממאכלים שגורמים לכם גזים. הורידו בכל פעם מאכל אחד שאתם בדרך כלל אוכלים, ותוכלו לראות האם יש למזון הזה השפעה על הגוף שלכם. נסו להימנע ממאכלים שומניים או מטוגנים. שומן מאט את תהליך העיכול ואת פינוי הגז מהמעיים. גם משקאות מוגזים עלולים לגרום לגזים. השתדלו לאכול לאט, כדי למנוע תהליך של היווצרות גזים כמה שאפשר, ושתו מים כחצי שעה לפני האוכל, כדי לעזור למערכת העיכול לעכל את האוכל בצורה טובה ויעילה יותר.

  • צרבת

אנשים שסובלים מצרבת מתארים אותה כמעין תחושה של שריפה שעולה ממרכז הבטן לכיוון החזה. לפעמים הצרבת מלווה בטעם חמצמץ בפה או בהפרשת יתר של רוק. הריון, צריכת אלכוהול וגם תרופות מסוימות הם בין הסיבות הנפוצות לצרבת. בכניסה לקיבה שלנו קיים שריר שנקרא בקיצור LES. השריר הזה מתפקד כמעין דלת לקיבה. הוא נפתח כדי להכניס אוכל מהוושט לקיבה, והוא נסגר יחסית במהירות, כדי למנוע מהאוכל לחזור חזרה. כשהשריר הזה נפתח לעיתים קרובות מדי, או שהוא לא סגור חזק מספיק, חומצות קיבה עלולות לעלות לתוך הוושט ולגרום לאותה תחושה צורבת. צרבת נגרמת אצל אנשים שונים ממאכלים שונים, אבל נמצא קשר בין צרבת לבין מאכלים עתירי שומן ולבין מאכלים חומציים כמו עגבניות או פירות הדר. כדי לנסות למנוע את הצרבת, נהלו יומן אוכל. כתבו בו מה אכלתם ומתי וסמנו בו את הסימפטומים שהרגשתם. כך תוכלו לנסות להבין אילו מזונות מעוררים אצלכם את הצרבת. אפשר לטפל בצרבת גם בעזרת תרופות, אבל כמובן שתמיד עדיף להימנע מתרופות ולנסות למנוע את הצרבת בעזרת תזונה מתאימה.


  • עצירות

אף אחד לא שש לדבר על תנועות המעיים שלו, אבל אין סיבה שתסבלו מעצירות, כשאפשר גם אחרת. רבים חושבים שאם הם לא מבקרים בשירותים על בסיס יומי, הם סובלים מבעיה. אבל האמת היא, שכל עוד אתם לא סובלים מסימפטומים נלווים, כל תדירות בין 3 פעמים ביום לבין פעם ב-3 ימים אמורה להיות תקינה. אם אתם סובלים מכאבים או מתחושה של חסימה או אם עבר שבוע מאז הביקור האחרון שלכם בשירותים, כדאי לפנות לרופא, כדי להבין האם יש בעיה. עצירות עלולה לגרום לטחורים או לפיסורה, שני מצבים שאתם בהחלט רוצים להימנע מהם.

כדי להימנע מעצירות, בצעו פעילות גופנית באופן קבוע, שתו מספיק והקפידו לצרוך מזון עשיר בסיבים תזונתיים, כמו ירקות, פירות או מוצרים מחיטה מלאה. כדי לוודא שאתם צורכים מספיק סיבים תזונתיים, נסו את משקה שיבולת שועל תפוח של הרבלייף. המשקה מספק לגוף 25% מהכמות המומלצת של סיבים תזונתיים ליום, הוא משלב בין סיבים תזונתיים מסיסים ללא מסיסים ומכיל פחות מ-15 קלוריות למנה.





כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
תזונה
21-11-2019
מחקרים קבעו כי צפייה ממושכת בטלוויזיה גורמת להשמנה. ריכזנו עבורכם 10 טיפים שיעזרו להפוך את הצפייה שלכם מול המסכים לבריאה יותר.
מתכונים
19-11-2019
מתכון להכנת מרק אפונה ומנטה מהיר הכנה
מתכונים
12-11-2019
מתכון להכנת שייק לילה חם בניחוח קינמון
ספורט
10-11-2019
באמצעות שיפור שיווי המשקל תוכלו להפחית את הסיכוי לפציעות, משום שתוכלו לשלוט בגופכם באופן טוב יותר.
טיפוח
07-11-2019
אז איך פוגע הלחץ במראה שלנו ואיך אפשר לנסות להרגיע את עצמנו.
ספורט
04-11-2019
העידן הנוכחי לא רק לנו מוטיבציה להתאמן, הוא גם דורש מאיתנו להתלבש בהתאם לאימון שלנו.
תזונה
13-10-2019
עם קצת תכנון ומוטיבציה תוכלו לשמור על המשקל בתקופת החגים, והגוף שלכם יודה לכם
תזונה
10-10-2019
ארוחת מנגל היא דרך מהנה במיוחד להכנת אוכל בסוכות, אך לא בריאה במיוחד. כך תוכלו ליהנות מארוחה בריאה יותר ועדיין טעימה מאוד