כל מה שחשוב לדעת על שוקולד

מבונבוניירות מהודרות ליום האהבה ועד לאחרון השוקולדים התעשייתיים על המדף בסופר – לשוקולד יש השפעה כמעט ממכרת, ולא בכדי. מוצרי הקקאו מכילים חומרים פעילים רבי עוצמה בעלי השפעה על מערכת העצבים ועל המוח.

  • אז מה קורה כשאתם אוכלים שוקולד?
    כשאתם אוכלים שוקולד הקפאין והתאוברומין שפולי הקקאו מכילים מגיעים אל מערכת העצבים המרכזית ומעוררים אותה.במקביל, האנאנדמיד נכנס לפעולה. חומר זה, שדומה לחומר הפעיל בקנאביס, מצוי בשוקולד בכמויות קטנות ומשרה תחושת רוגע. בנוסף, אכילת השוקולד גורמת לשחרור מוליכים עצביים במוח: דופאמין, סרוטונין ופנילאתילאמין. לכל אחד מהם השפעה אחרת. עלייה ברמות הדופאמין קשורה ב"מעגל התגמול" – הוא גורם לתחושת אופוריה שגוררת, בתורה, רצון לאכול עוד שוקולד. עליה ברמת הסרוטונין קשורה בתחושת רוגע, והפנילאתילאמין, שמכונה גם "סם האהבה", משפיע על מצב הרוח.

    ההשפעה על מצב הרוח קצרה, אמנם, אך היא קיימת, ויש שטוענים שהיא ממכרת.

  • לא כל השוקולדים נולדו שווים
    לפני שאנחנו צוללים אל תוך ההשפעות הבריאותיות שיש לאכילת שוקולד – בואו נדבר על הסוגים השונים של הממתק האהוב.
    שוקולד מריר: מכיל שילוב של חמאת קקאו, מוצקי קקאו וסוכר. ככל שאחוזי הקקאו בשוקולד גבוהים יותר, כך הוא נחשב איכותי יותר.
    שוקולד חלב: מורכב ממוצקי קקאו, חמאת קקאו, סוכר ואבקת חלב, שאחראית על הצבע והטעם הייחודיים לסוג זה של שוקולד. לשוקולד חלב טמפרטורת התכה נמוכה, ולכן הוא נמס בפה בקלות.
    שוקולד לבן:מורכב מחמאת קקאו, סוכר ואבקת חלב. מאחר ששוקולד לבן אינו מכיל מוצקי קקאו, יש מי שטוענים שלמעשה לא מדובר בשוקולד.


  • אז האם שוקולד בריא?
    כולנו נחשפים, מעת לעת, למחקרים שמהללים את יתרונותיו הבריאותיים של השוקולד. בפועל, הקקאו הוא זה שמעניק לשוקולד מסגולותיו.מה הופך את הקקאו לבריא? האחראים להשפעתו הטובה של הקקאו על הגוף שלנו הם הפלאבנואידים – נוגדי חמצון המסייעים במלחמה ברדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים אינם קבוצת לוחמי גרילה, אלא מולקולות שחסר להן אלקטרון מסוים. המולקולות מנסות לנכס לעצמם את האלקטרון החסר ממולקולות אחרות בגופנו, והתהליך גורם לנזקים ולהיווצרות רדיקלים חופשיים נוספים כחלק מתגובת שרשרת.

    יש מחקרים הטוענים כי אכילת שוקולד מונעת טרשת עורקים (מצב בו מצטבר רובד שומני על דפנות העורקים), תורמת לירידה בלחץ הדם, מורידה את הסיכון להיווצרות קרישי דם ומפחיתה סימני דלקת. מחקרים אחרים מעידים על שיפור ברמות העמידות לאינסולין.

  • חשוב לציין שכל המחקרים הללו מתייחסים לאכילת שוקולד מריר בכמויות מדודות. למעשה אם אתם מקפידים על תזונה בריאה, נזכיר לכם כי שוקולד מכיל סוכר ושומן בכמויות גדולות וכי בחפיסה ממוצעת מסתתרות כ-500 קלוריות, ולכן ההמלצה היא להסתפק בכמות של בין קוביה אחת לארבע קוביות ביום.



מיטל עזר היא תזונאית קלינית ויועצת לחברת התזונה הבינלאומית, הרבלייף

הטקסט מתבסס על הכתבה המקורית שהתפרסמה ב:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
ספורט
19-06-2019
הנה כמה טיפים שאולי יעזרו לך להתחזק ולהרגיש טוב עם עצמך
טיפוח
16-06-2019
קבלו טיפים שיעזרו לכם לשמור על העור בקיץ
ספורט
13-06-2019
כל היתרונות שיגרמו לכם להתחיל לתרגל יוגה כבר היום
מתכונים
11-06-2019
מתכון לסלט קיצי עם גזר, מלפפונים ותפוחים
מתכונים
04-06-2019
מתכון להכנת שייק קיווי אבוקדו
ספורט
02-06-2019
כואב לכם הגב? 4 תרגילים המקלים על כאבי הגב
ספורט
30-05-2019
רגע לפני שאתם נכנסים לשגרת האימונים, חשוב שתדעו את כל האמת בנוגע למתיחות