תזונה

לשרוד את פסח בלי לעלות במשקל

09-04-2017

שורדים את פסח בלי לעלות במשקל

שמחה רבה שמחה רבה? תלוי את מי שואלים. פסח הוא אולי חג אביבי ושמח, אבל בקלות אפשר לסיים אותו עם מספר קילוגרמים עודפים. אז איך תשרדו את החג בלי לעלות במשקל?

פסח הוא אחד החגים המסוכנים ביותר בכל הקשור לשמירה על הגזרה. הוא מתפרש על פני שבוע שלם שכולו מצות, מכיל לא מעט ארוחות חג (כולל שני ערבי חג רשמיים), ואל תשכחו את המימונה שמגיעה בדיוק כשאנחנו כבר חושבים שעוד רגע זה נגמר. בקיצור, אם לא תקפידו ולא תשימו לב למה שאתם מכניסים לפה, אתם עלולים לגלות בסוף החג שהמכנסיים החדשים שקניתם לליל הסדר כבר לא עולים עליכם. כדי לעזור לכם לשרוד את פסח הכינה מיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט ותזונאית הבית של חברת הרבלייף, טיפים שיעזרו לכם לעבור את החג בלי לעלות במשקל.

שמרו על שגרת אכילה
פסח הוא חג ארוך במיוחד, שטומן בחובו ארוחות חגיגיות רבות ותכופות. רבים יוצאים לחופשות, מטיילים ויוצאים מהשגרה. יחד עם היציאה מהשגרה, מגיעה גם יציאה משגרת האכילה שלנו, ואיתה הפה שלנו מתחיל לעבוד שעות נוספות. כדי לשמור על הגזרה, חשוב לנסות לשמור על שגרת האכילה ככל האפשר – נסו להתאים את זמני האכילה שלכם במהלך החופשה לזמני האכילה הרגילים שלכם ולשמור על השעון הפנימי שלכם. כלומר, אם אתם רגילים לאכול ארוחת צהריים בשעה 13:00, אל תחכו ל-15:00, גם אם הוזמנתם לארוחת צהריים מאוחרת אצל הדודה והדוד. אכלו ב-13:00 משהו קל, כמו חטיף חלבון של הרבלייף, שלא ימלא אתכם לגמרי (שדודה חנה לא תיעלב אם לא תטעמו מהגפילטע פיש), אבל ירגיע את הרעב ויאפשר לכם להגיע רגועים לארוחה.
בנוסף, התחילו את היום בארוחת בוקר מסודרת. ארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה של היום, ואם תקפידו לאכול ארוחה עשירה בחלבון, מזינה ובריאה, תגלו שהרבה יותר קל לשמור על שגרת אכילה בהמשך היום. ארוחת בוקר כזו יכולה להיות, למשל, פרוסת לחם מלא לצד סלט ירקות, גבינה וביצה קשה, יוגורט עם פרי, שייק של הרבלייף (נסו את אחד מחמשת הטעמים המצוינים – וניל, שוקו, קרם עוגיות, פירות טרופיים ותות) או חטיף פורמולה 1 של הרבלייף, אם אתם ממהרים במיוחד.



שימו לב למה שאתם מניחים על הצלחת
במהלך פסח רובנו אוכלים לא מעט מחוץ לבית – אצל המשפחה, אצל חברים, במסעדות או בפיקניק בטיול. במצבים כאלה קל מאוד להתפתות למאכלים שאנחנו מצליחים להימנע מהם בדרך כלל ולאכול הרבה יותר ממה שאנחנו רגילים. מחקרים מראים שאכילה בחברה מובילה לאכילה בכמות של כ-30-50% יותר מאשר אכילה לבד! נסו לשים לב לכמות שאתם עורמים על הצלחת וזכרו שאתם לא באמת חייבים לסיים הכל מהצלחת, גם אם זה מה שלימדו אתכם כשהייתם ילדים. איכלו לאט, הקשיבו לגוף שלכם ועצרו כשאתם מתחילים להרגיש תחושת שובע. במהלך הארוחה שתו מים והימנעו משתייה ממותקת וכשמגיעים לחלק המאתגר ביותר (של הקינוח, כמובן), אל תעמיסו צלחת קינוחים ותנסו להתמודד איתה לבד, אלא בחרו קינוח שמוצא חן בעיניכם במיוחד וחלקו אותו עם אחרים. כך גם תוכלו ליהנות ממשהו מתוק בסוף הארוחה, וגם תסיימו את הארוחה בהרגשה קלילה וללא ייסורי מצפון.
במהלך החג, נסו להימנע מאכילה מרובה של מצות. מצה מכילה כ-140 קלוריות (פי 2 מפרוסת לחם) והיא הרבה פחות משביעה מלחם. אם אתם ממש חייבים מצה, איכלו מצות קלות, שמכילות כ-80 קלוריות למצה, או מצות מקמח מלא, סובין או כוסמין, שמכילות סיבים תזונתיים ותורמות לתחושת השובע.



נצלו את החג והתחילו לזוז
פסח הוא זמן מצוין להתחיל להזיז את עצמכם. מזג האוויר עדיין נעים והחג מאפשר ימי חופש רבים יחסית. אתם לא חייבים לעשות ספורט, אבל אפשר בהחלט להישאר פעילים. לכו ברגל כמה שיותר וצאו יחד להליכה בשכונה אחרי הארוחה. כדאי להגיע ל-10,000 צעדים לפחות ביום (ואם אתם רוצים לרדת במשקל, נסו להגיע ל-15,000 צעדים). צאו לטיולים, שחקו עם הילדים במשחקים בחוץ, עלו על האופניים או קפצו לשחייה בבריכה, העיקר שתישארו פעילים.

חג שמח!