תזונה

טיפים לשמירה על תזונה בריאה בחגים

14-10-2016

שומרים על תזונה בריאה גם בחגים

ראש השנה ויום כיפור מאחורינו וסוכות עדיין לפנינו. זו אולי התקופה הכי עמוסה תזונתית שיש לעם היהודי להציע. מארוחת ערב החג של ראש השנה, דרך ארוחות המפסקת של יום כיפור ועד חגיגות האושפיזין בסוכות במשך שבעה ימים. מצד אחד, תענוג קולינרי מהשורה הראשונה, מצד שני, תקופה כזו עלולה להוסיף לכם 2-4 ק"ג למשקל בלי למצמץ. אז מה עושים? ביקשנו ממיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט ותזונאית הבית של חברת הרבלייף, טיפים שיעזרו לכם לעבור את החגים ולשמור על התזונה.

עזבו את המשקל
בתקופת החגים, כשאנחנו בחופש, רובנו מוצאים את עצמנו עם זמן פנוי. זמן פנוי משמעותו זמן לעלות על המשקל ולבדוק מה השתנה מלפני שעה. זכרו שהמשקל הוא לא יותר ממכשיר, שאנחנו מעניקים לו את המשמעות. המספר שמופיע על המשקל הוא לא אתם, לא האישיות שלכם והוא לא באמת מאפיין את היכולות שלכם או את כח הרצון שלכם. במקום להילחץ מכל שינוי של 100 גרם, פשוט הניחו את המשקל בצד. במקום להתמקד במספר שמופיע על המשקל, התמקדו בהתנהגות אכילה נכונה.

אכלו ארוחות מסודרות
נכון, השגרה משתנה, אנחנו בחופש, חלקנו נוסעים לטייל, חלקנו מבלים עם המשפחה, אבל שגרת האכילה שלנו צריכה להישמר. אכילה מסודרת תורמת לאיזון של רמות הרעב והשובע במשך היום. אם תשמרו על שגרת אכילה נכונה ומסודרת, יהיה לכם קל יותר לבחור במאכלים בריאים ולא להתפתות לנשנושים עתירי סוכר או שמן.

אכלו ארוחת בוקר
בתקופה כזו, עם שגרה שמשתנה כל יומיים וארוחות משפחתיות רבות, חשוב יותר מתמיד להקפיד על אכילת ארוחת בוקר מאוזנת, מזינה ומשביעה. אם אתם קצרים בזמן, שייק ארוחת הבוקר של הרבלייף מהווה פתרון אידאלי לארוחה כזו, שלא גוזלת זמן הכנה רב.

שלבו ירקות
מכינים את המנה המפורסמת שלכם לארוחת החג? הקפידו על שילוב של ירקות בשלל צבעים. ירקות תורמים לגוף ויטמינים ומינרלים, הם עשירים בסיבים תזונתיים ודלי קלוריות. נסו לשלב שלל ירקות בתפריט היומי שלכם גם בתקופת החגים, ולפחות פעמיים ביום.



הקפידו על צריכת חלבונים
לחלבון תפקידים רבים בגוף, כמו בנייה ותחזוק של רקמות, ויסות תהליכים מטאבולים וחיזוק מערכת החיסון. בנוסף, הוא גם תורם לתחושת שובע. השתדלו לצרוך חלבונים דלי שומן, כמו דגים, עוף, ביצים, מוצרי חלב, בשר רזה, קטניות או פולי סויה. בנוסף, כמובן שתוכלו גם לשלב מוצרים של הרבלייף, כמו חטיף חלבון או שייק חלבון.

הקשיבו לגוף שלכם
ארוחות החג מתאפיינות בדרך כלל בשלל מאכלים מיוחדים ובשפע רב, לכן חשוב להקשיב לתחושת הרעב של הגוף ולא להעמיס כמויות גדולות מכל מנה שנראית טוב. התחילו במעט, אם תהיו עדיין רעבים, תמיד תוכלו לקחת מנה נוספת. שימו לעצמכם מטרה להימנע מתחושה של אכילת יתר.

אכלו באיטיות
אכילה איטית מאפשרת לכם להקשיב לגוף ולאכול לפי תחושת רעב ושובע. ככל שתאכלו מהר יותר, רוב הסיכויים שתאכלו כמות גדולה יותר, בעיקר בארוחות משפחתיות גדולות וארוכות. נסו להאט את הקצב, כך גם תוכלו ליהנות מתחושה קלילה בסיום האוכל וגם יהיה לכם פנאי להתעניין בעבודה החדשה של דודה עדנה.

שתו הרבה מים
מים מהווים כ-60%-70% ממשקל הגוף שלנו והם חשובים ביותר לפעילות גופנית תקינה. תחושת הצמא לכשעצמה אינה מספיק רגישה לשינויים במאזן הנוזלים בגוף. כלומר, כשאתם מרגישים צמא, אתם כבר מיובשים. הקפידו על שתייה רבה של מים לאורך היום, כבר מהבוקר.

אלכוהול
השילוב של זמן פנוי וארוחות משפחתיות תכופות יוצר מצב בו קל לנו להתפתות לכוס אלכוהול פה ושם. מעבר להשפעות הבריאותיות שיש לכמות גדולה של אלכוהול על הגוף, גם מבחינה קלורית האלכוהול הוא לא ממש הבחירה האידאלית – כוס יין מכילה 120-150 קלוריות, בקבוק בירה מכיל כ-150 קלוריות ומנה של 70 מ"ל ג'ין או וודקה מכילה כ-170 קלוריות. אתם לא צריכים להגביל את עצמכם לגמרי (בכל זאת חג), רק שימו לב לצריכת האלכוהול שלכם, לפעמים הפחתה קטנה בכמות יוצרת שינוי גדול.



פעילות גופנית
פעילות גופנית חשובה ביותר לבריאות, היא מסייעת במניעת מחלות, משפרת את מצב הרוח ומפחיתה מתחים. כל תזוזה היא רווח – גם אם אתם לא יכולים להגיע לחדר הכושר במהלך החגים, זו לא סיבה להפסיק לזוז. נצלו את הזמן לשילוב פעילות בכל דרך, כמו טיולים ברגל, רכיבה על אופניים או משחק כדורגל עם הילדים. גם עשר דקות של פעילות גופנית תורמות לגוף ועדיפות מלא לזוז כלל.

לסיכום, תקופת החגים מביאה איתה התמודדויות לא פשוטות בכל מה שקשור לתזונה, אבל אל תתייחסו לעלייה במשקל בתקופה זו כגזירה משמיים. פשוט זכרו ליישם התנהגויות אכילה בריאות, שתעזורנה לכם לעבור את התקופה בשלווה, בשפיות ואפילו במשקל תקין.

חג שמח!