תזונה

נלחמים בסוכרת, עוברים לאורח חיים בריא

29-11-2015

הנשק האולטימטיבי נגד סוכרת – אורח חיים בריא

סוכרת היא מחלה מטבולית, הפוגעת בכ-7% מהאוכלוסייה בארץ. מחלת הסוכרת נחלקת לשני סוגים עיקריים: סוכרת נעורים, ששכיחה בעיקר בקרב צעירים וסוכרת מסוג 2 שבעבר הייתה נפוצה בקרב מבוגרים, אך בשנים האחרונות מתרבים הדיווחים על הופעת סוכרת מסוג 2 גם בצעירים.

הסיבות בגינן יכול אדם ללקות בסוכרת מסוג 2 רבות, וביניהן ניתן למנות גורמים תורשתיים לצד אורח חיים לא בריא. החדשות הטובות הן, ששמירה על תפריט מתאים והקפדה על פעילות גופנית יכולים לשפר את איכות החיים של מי שסובלים מהמחלה, ואפילו להילחם בחלק מהסיבוכים שהיא גורמת.

סוכרת סוג 2 – גורמי הסיכון

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו מדברים על אורח חיים בעייתי, כזה שמעודד הופעה של סוכרת מסוג 2? החשודים המיידים הם, כרגיל, עלייה במשקל, עלייה במסת השומן בגוף ובעיקר בשומן הויסצרלי (המצוי במרכז הגוף), תפריט עשיר בפחמימות פשוטות ושגרה שאינה כוללת פעילות פיזית סדירה ותכופה.

בעלייה במשקל ובמסת השומן ניתן להילחם באמצעות שינוי התפריט לכזה שכולל מזונות המכילים מנות מאוזנות של חלבון, פחמימות ושומנים, לצד ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. הקפדה על דיאטה מאוזנת וצריכה מספקת של נוזלים חשובה במיוחד במניעת עלייה ברמות הסוכר.


משנים סגנון חיים

כאמור, מי שמנהלים יומיום פעיל ושומרים על מסת גוף תקינה, מצויים בסיכון נמוך יותר לחלות בסוכרת. מי שרוצים לשמר את פרופיל הסיכון הנמוך, צריכים לשמור על כושר ולהקפיד על תפריט בריא כחלק משגרה ולא כגחמה חולפת.

חשוב לזכור שמדובר במשוואה בת שני חלקים – תזונה מאוזנת לצד פעילות גופנית. מי שבכל זאת רוצים לכמת את התרומה של כל חלק במשוואה לבריאות הכללית ולשליטה על מסת גוף תקינה, יכול לזקוף 20%-30% לטובת פעילות גופנית ו-70%-80% לטובת תזונה. עם זאת, חשוב לזכור כי אי אפשר לסמוך על חלק אחד שיפצה על היעדרו של השני.

 

 

 

ההבנה כי מדובר בהשקעה ומאמץ לטווח ארוך היא צעד ראשון והכרחי בדרך לשינוי מהותי. הבעיה היא, שרובנו חלשים בדחיית סיפוקים וחזקים בדחיית מאמצים – למחר, לשבוע הבא, לאחרי החגים. יתרה מזאת, כולנו מספרים לעצמנו שאנחנו שולטים בדחפים שלנו. אך התוצאות בשטח מלמדות על מציאות אחרת, לפיה אוכלוסיית העולם הולכת ומשמינה כל הזמן.



הארוחה החשובה ביותר ביום

אז מתי מתחילים? על הבוקר. ויתור על הארוחה הראשונה והחשובה ביותר ביום הוא טעות. מומלץ לאכול ארוחת בוקר שתכלול את כל המרכיבים התזונתיים הנחוצים לגוף, ולא תתבסס בעיקר על פחמימות. במהלך היום יש לאכול כל שלוש עד ארבע שעות ולא לפי תחושת הרעב. העצות הללו, שנכונות לכולנו, חשובות שבעתיים לחולי סוכרת, מאחר שהם חייבים להימנע משינויים קיצוניים ברמות הסוכר בגוף.

כפי שציינו לעיל, את התפריט הבריא חייבת ללוות פעילות גופנית, שתעזור לגוף לשרוף שומן מיותר ולצרוך אינסולין בצורה מבוקרת יותר. ספורט מעלה את רגישות התאים לאינסולין, ומאפשר ספיגה טובה יותר של סוכרים אל תוך התא. בעייה בספיגת הסוכרים היא בין הגורמים המרכזיים להתפתחות סוכרת מסוג 2, והפיכת מגמה זו היא המטרה העיקרית בטיפול ומניעת המחלה.

לסיכום

לפני פרידה, נצייד אתכם ב-6 המלצות חשובות:

  • מומלץ לאכול 5 עד 6 ארוחות קטנות ביום.
  • אל תוותרו על ארוחת הבוקר.
  • לפחות 3 ארוחות ביום צריכות לכלול את כל מרכיבי המזון.
  • חלבון צריך להוות 20%-30% מהתפריט שלכם.
  • אתם צריכים לשרוף יותר מ-1500 קלוריות בשבוע. פירוש הדבר הוא שעליכם להתאמן כמעט כל יום.

כותב המאמר הוא ד"ר יוני ירום, יועץ לרפואת ספורט וחבר הוועדה המדעית המייעצת לחברת "הרבלייף" העולמית

 



תגיות - , ,