תזונה

הקשר שבין תזונה מאוזנת לבריאות המוח

30-04-2017

על משקל עודף ובריאות המוח

מאת קארל לה רו, MBChB, MSc, FRCP, FRCPath, Ph.D., חבר במועצה המייעצת לתזונה

מה הקשר בין משקל עודף לבריאות המוח ואיך אנחנו יכולים לשמור על בריאות המוח שלנו בצורה הטובה ביותר?

השילוב של השמנת יתר והזדקנות עלול להשפיע בצורה שלילית על המוח שלנו. למרות שיש צורך במחקרים ארוכי-טווח נוספים, קיימות עדויות לתמיכה בקיום שינויים במוח, הקשורים להשמנת יתר ולסיכון מוגבר להזדקנות קוגנטיבית.

במחקר קטן שנערך על 478 מבוגרים באוניברסיטת קיימברידג' בשנת 2016, נמצא כי לאנשים רזים היה מוח גדול יותר מזה של אנשים שמנים באותו גיל. למרות שממצאי המחקר מעניינים, יש צורך במחקרים נוספים, כדי לקבוע מדוע מתרחשים השינויים האלה במוח שלנו ומדוע הם יכולים להיות חשובים לתפקוד הקוגנטיבי שלנו ולבריאות הכללית.

המוח שלנו, המחשב הראשי שמווסת את כל הפונקציות החיוניות של הגוף, הוא גם המקום בו נמצאים הסיבות והפתרונות להשמנת יתר. כמומחה לרפואה מטאבולית, אני עובד עם צוות של אנשי מקצוע רפואיים, שמתמקדים בניסיון להבין איך הבטן "מדברת" עם המוח ואיך ניתן להשתמש באותות האלה, כדי לשפר את הבריאות.

המוח והשמנת יתר

אבל איזה חלק במוח שלנו אחראי על מצב של השמנת יתר? רבים חושבים ששמירה על משקל היא עניין של כח רצון, ושלאנשים עם משקל יתר יש בעיה של חוסר משמעת. אבל האמת היא שאזורים תת-קורטיקליים במוח, כמו ההיפותלמוס או הגרעין הבודד המוארך (NTS), שולטים בפונקציות החיוניות שלנו, כמו הרעב והשובע. בשל מיקום ההיפותלמוס במוח, אין לו הרבה מגע עם אזורי קליפת המוח, בהם אנחנו משתמשים לפילוסופיה או למתמטיקה. לכן קשה יהיה לאדם "לחשוב" את דרכו להרזיה.



כשמציעים לנו קינוח בדמות ברוקולי או פרוסת עוגה, רובנו נבחר באפשרות השנייה. למה בעצם אנחנו בוחרים בעוגה, אם היא פחות מזינה מהברוקולי? מכיוון שעבורנו, הטעם חזק יותר מערכים תזונתיים. כדי להבין את המנגנון הזה, אנחנו יכולים לפנות למחקרי דימות תהודה מגנטית תפקודי (fMRI), בהם משתמשים בתמונות כדי לקבוע איזה חלק של המוח מקבל את רוב זרימת הדם, כשהנחקר מסתכל על מזון טעים. מערכת התגמול מופעלת כשמראים תמונות של מזון טעים לאנשים במשקל תקין ולאנשים עם משקל יתר. לאחר מכן ניתן לראות אילו מרכזי תגמול באילו חלקים ספציפיים של המוח מקבלים את זרימת הדם הגבוהה ביותר בזמן הצגת המזון הטעים.

כדי להדגים את חשיבות המזון, אפשר לבחון אנשים שעברו טיפול ניתוחי להשמנת יתר, כולל ניתוח טבעת מתכווננת או מעקף קיבה. אנשים אלה עוברים ניתוחי בטן ומאבדים כרבע ממשקלם, אבל אם תשאלו אותם, לעיתים קרובות הם יאמרו שהם מרגישים שהם נותחו בראש ולא בבטן. כשמראים לאנשים שעברו מעקף קיבה תמונות של מזון טעים, ניתן לראות הפחתה במרכזי התגמול שלהם. הניתוח בבטן משנה את הדרך שבה המוח מגיב לאותות הוויזואלים של המזון הטעים. אנשים אחרי ניתוחים בריאטריים אוכלים פחות אוכל בכלל ופחות אוכל בעל ערך קלורי גבוה בפרט, מכיוון שהפעילות של אזורים ספציפיים של המוח, שמעורבים במערכת הרעב והתגמול, מופחתת.

החשיבות של תזונה בריאה

כדי לשמור על בריאות המוח, אנשים בכל הגילאים זקוקים לתזונה מאוזנת, הכוללת סיבים תזונתיים, מיקרונוטריאנטים (ויטמינים, מינרלים), מאקרונוטריאנטים (פחמימות, חלבונים ושומנים, כולל חומצת שומן אומגה 3 מסוג DHA), פיטונוטריאנטים (תרכובות צמחיות) והרבה מים. בדיוק בתזונה מסוג הזה תומכת פילוסופיית התזונה של הרבלייף גלובל:

  • עד 30% שומן ממזון ומתוספי מזון, כולל חומצות שומן אומגה 3 והגבלת שומן רווי
  • 40% פחמימות עם 25 גרם סיבים תזונתיים
  • 30% חלבונים
  • מנוחה
  • נוזלים
  • פעילות גופנית