תזונה

6 דברים שחשבתם שידעתם על תזונה נכונה

30-10-2016

6 דברים שחשבתם שידעתם על תזונה נכונה

מיתוסים לגבי תזונה נכונה עלולים לפגוע בבריאות ולגרום להשמנה, אבל שמענו אותם כל כך הרבה פעמים במהלך החיים שלנו, עד שהתחלנו להאמין שזו האמת לאמיתה. 6 מיתוסים לגבי תזונה נכונה שכדאי שתשכחו מהם, ויפה שעה אחת קודם.

חושבים שאתם יודעים הכל על תזונה נכונה? תתפלאו לגלות שלפעמים מיתוסים מסוימים מצליחים להשתרש כל כך עמוק, עד שדעת הקהל בטוחה שהם עובדה קיימת. אבל המיתוסים האלה הם באמת רק מיתוסים, חלקם מפריעים לכם לרדת במשקל בלי שתדעו וחלקם עלולים לגרום נזק בריאותי של ממש. אז כדי לעזור לכם להבדיל בין מיתוסים בעייתיים לבין עובדות, קבלו רשימה של 6 דברים שחשבתם שידעתם על תזונה נכונה, אבל אתם יכולים להתחיל לשכוח מהם מעכשיו.

1. אל תאכלו מאוחר מדי

כולנו שמענו פעמים רבות את המשפט – כבר 20:00, אל תאכל כלום, אתה תשמין! האמת היא שכדי לרזות אין צורך לרעוב בשעות הערב. כדי לרזות צריך פשוט לצרוך פחות קלוריות ממה שאתם מוציאים. אם תאכלו כל מה שתרצו במהלך היום ותפסיקו את הזלילה בשעה 18:00, לא תצליחו לרזות, למרות שלא אכלתם בערב, מכיוון שכמות הקלוריות הכוללת היא הקובעת. נכון, רצוי לאכול ארוחת ערב כ-3-4 שעות לפני השינה, כדי לאפשר לגוף מספיק זמן לעכל את האוכל, אבל אם אתם נכנסים למיטה בחצות, אין סיבה להתחיל צום בשעה 18:30. אתם עלולים למצוא את עצמכם בסופו של דבר מפלסים את דרככם למקרר חצי שעה לפני השינה לזלילת לילה לא מבוקרת.

2. אל תאכלו שומנים

המיתוס הנפוץ גורס כי שומנים מזיקים לבריאות ולגזרה. האמת, לעומת זאת, שונה מעט. נכון ששומנים מספקים לגוף מספר גבוה יחסית של קלוריות, אבל לשומנים יש גם תפקיד חשוב בחילוף החומרים בגוף, וחוסר בשומנים עלול לגרום לבעיה בספיגה של ויטמינים A, D ו-E, להזדקנות מוקדמת של העור ולבעיות בתפקוד הכבד. עם זאת, רצוי להימנע משומנים רוויים (שנמצאים במאכלים כמו מיונז, נקניקים וגבינות רבות) ולצרוך שומנים בלתי רוויים, שניתן למצוא בדגים, אגוזים, אבוקדו, שמן זית וטחינה.



3. פחמימות הן האויב

פחמימות נחשבות בדיאטות רבות לאויבות הגוף (לצד השומנים), וקיימות דיאטות שממליצות להימנע לחלוטין מצריכת פחמימות. אבל פחמימות הן מקור האנרגיה של הגוף, ובלעדיהן לא נוכל לזוז או אפילו לחשוב. הפחמימות הפשוטות, שנמצאות במאפים, מתוקים למיניהם או קורנפלקס, הן הבעייתיות יותר ובהחלט רצוי להימנע מהן, כיוון שהן מתעכלות מהר בגוף וגורמות לתחושת שובע קצרה. פחמימות מורכבות, לעומת זאת, כמו אלה שניתן למצוא בירקות ובדגנים, מתעכלות לאורך זמן, מעניקות לגוף אנרגיה למשך מספר שעות, וחשוב להכניס אותן לתפריט היומי.

4. חטיפים הורסים את הגזרה

נכון, חטיפים ממותקים ועשירים בפחמימות מספקים את הגוף לזמן קצר והופכים במהירות לשומן בגוף. אבל אם אתם לא רוצים להרגיש רעבים בין הארוחות, חשוב לספק לגוף חטיף או שניים ביום. החטיף האידאלי מכיל חלבון, כדי שיעניק לגוף תחושת שובע לאורך זמן. מיטל עזר, דיאטנית קלינית וספורט ותזונאית הבית של חברת הרבלייף, ממליצה על חטיפי האנרגיה של הרבלייף, שמכילים 10 ג' חלבון ורק 140 דלוריות. הם טעימים, משביעים ואפשר למצוא אותם בטעמים כמו לימון, וניל-שקדים ושוקולד-בוטנים.



5. חשוב להפריד בין סוגי מזונות שונים

רבים מאמינים שהאנזימים בגוף מסוגלים לטפל במזונות בגוף רק בשילובים מאוד מסוימים, כך שרצוי לאכול בארוחה מסוימת חלבונים עם פחמימות בלבד או חלבונים עם שומנים בלבד. בפועל, אנזימים יכולים לפעול במקביל על סוגי מזונות שונים, ומשקל הגוף מושפע מבחירת מוצרי המזון הנכונים והכמות שלהם, ולא משילובי המזונות השונים.

6. אפשר לשתות מיץ פירות טבעי במקום לאכול פירות

כוס מיץ תפוזים נראית לרובנו כמו מחסן עצום של ויטמינים, אבל בהכנת מיץ מפירות, אנחנו בעצם מסננים את הסיבים התזונתיים, החשובים לגוף, ומשאירים בכוס את הסוכר של הפרי. בנוסף, אם פרי אחד (כמו תפוזים, למשל) מכיל כ-3 כפיות סוכר, כוס מיץ מכילה 2-3 פירות, ולכן גם פי 2-3 מכמות הסוכר. במקום לסחוט את הפרי ולשתות את המיץ, עדיף לאכול את הפרי כמו שהוא או להשתמש בבלנדר ולהכין שייק פרי מהפרי כולו. ואם חשבתם פשוט לקנות מיצי פירות מהסופר, דעו שמאלה עדיף להימנע ככל הניתן, שכן הם מכילים כמות גבוהה של סוכר וקלוריות ריקות.